NuffNang

Jumaat, 2 Mac 2012

Ride Jelajah Utara-Day 2

24 Feb 2012 ( Jumaat )

Seawal jam 6.30am, kami sudah mula bangun..badan pun kembali segar setelah dapat tidur yang cukup disepanjang malam. Tidur malam yang betul betul best sehinggakan bunyi cengkerik besar pun tidak mengganggu tidur kami. Setelah selesai bersihkan diri, aku plan nak terjun kolam, memandangkan kami akan bertolak balik pukul 10am..so masih ada masa nak beriadah.

Ketika jarum jam menghampiri 0900am, kami telah bersiap-siap untuk meninggalkan TM Resort untuk ke kampung Melayu. Mesti tertanya kenapa kami kesana. Kami kesitu cuma untuk mencari nasi kandar yang diwar-warkan sedap. Waktu perniagaan cuma hingga jam 11 am, menurut kawan yang tinggal disitu..ada masa jam 10 mereka sudah tutup kedai..so tidak mustahil nasi kandar ni betul-betul power.

Selesai makan, kami mula bergerak ke Pasar Chowrasta untuk beli buah tangan disitu. Jam 1030am, konvoi kami mula meninggalkan Pulau Pinang melalui Penang Brigde pula (bak kata Nizam Axe kapcai LC135 nyer ingin merasai Jambatan Penang ) untuk ke Hentian seterusnya iaitu Juru.

Di sini kami akan refuel minyak secukupnya untuk sampai ke destinasi seterusnya iaitu Changkat jering – Taiping kira-kira 84km. Sepanjang perjalanan waktu siang, kami menitik beratkan faktor keselamatan disepanjang lebuhraya, supaya konvoi kami tidak menggangu pengguna lain dilebuhraya.

Jam 11.30 kami telah sampai ke susur keluar Changkat Jering untuk ke Kuala Sepetang, kami meneruskan perjalan untuk singgah di warung MakTeh Mee Udang di kawasan tersebut.

Warung ni sangat berbeza dan banyak perubahan telah dibuat memandangkan kerap kali terpampang di majalah dan TV. Terus terang apa yang boleh saya katakan, makanan di sini semenjak dikormersial kan, sudah tidak sesedap dulu. Nasi goreng udang hanya recook dengan cas rm6, rasanya yang tak sedap dan memang tidak berbaloi.


Selesai makan, perjalanan kami diteruskan ke Simpang Pulai sejauh 86km. Perjalanan siang betul-betul menduga..jauh mata memandang, berat lagi bahu memikul ditambah pula dengan hujan dan panas sepanjang perjalanan. Kami tiba di Simpang Pulai pada pukul 0230pm untuk refuel sahaja.

Setelah selesai, kami meneruskan perjalanan kami semula ke Tapah untuk berehat disitu. Disini juga kami telah berpisah dengan seorang lagi peserta yang akan ke Bagan Pasir untuk kerja-kerja migration pada malam tersebut. Selesai menunaikan tanggung jawab dan berehat, kami meneruskan perjalanan ke Tanjung Malim untuk minum petang di sebuah kedai Pau yang terkenal ( Pau Yik Mun )..

Setibanya kami disini jam 5pm, hujan turun dengan lebatnya. Jadi kami ambil inisiatif untuk berehat disini sehingga jam 6 pm sebelum beredar ke rumah masing-masing. Hujan masih tidak menunjukkan tanda-tanda akan berhenti, apabila agak ‘sereyap’ dah ujan yg lebat tadi, jadi kami ambil keputusan untuk terus meredah ujan jelah.


Kredit to Abg Din kerana blanja minum ptg di Yik Mun ni. Last destinasi tayar golek kami adalah pulang ke pangkal jalan dan ke family memasing lah hehehe. Perjalanan dari Tanjung Malim ke Tol Duta hanya sejauh 80km yang cuma mengambil masa kurang lebih 1 jam sahaja.

Sepanjang tempoh perjalanan ke utara kami langsung tidak dihujani hujan yang lebat akan tetapi pada ptg ini untuk perjalanan pulang para riders dapat merasai nikmat ride sewaktu hujan lebat. Masing – masing masih mengekalkan gaya tunggangan yang penuh kesantunan dan kesusilaan setelah sedikit segar selepas pekena pau n kopi kaw di Yik Mun.

Hujan yang lebat kami harungi sehingga area Bukit Beruntung je. Seterusnya seorang lagi member LC135 memperlahankan jentera tunggangannya apabila tiba di exit Rawang untuk pulang ke rumahnya dan memberi laluan kepada 6 lagi jentera meneruskan perjalanan pulang ke KL.

Giliran jentera ( LC 135 5speed ) yang baru berusia dua minggu pula melambai kan tangan untuk exit ke highway Shah Alam Klang. Kredit untuk riders veteran ni yang berjiwa kental dan bersemangat waja.

Setibanya di Tol Duta, kami mula berpecah,memandangkan aku, Radzi dan Abg Din akan menggunakan lebuhraya Duke untuk menghala ke Ampang. Manalaka Hafiz terus menghala ke pusat Bandar menuju ke TM JRC untuk menghantar ole –ole jeruk Penang kepada kengkawan ofis.

Tepat jam 730pm, aku selamat sampai ke rumah di Pandan Indah..syukur perjalan kami Selamat pergi dan balik..semoga semua Enjoy dengan ride kali ini..

Akhir kalam, jutaan terima kasih di ucapkan kepada kengkawan TM Small Bikes, TMBM yang sgt2 sporting dan supporting menyokong serta menjayakan Jelajah Utara ini. Diharapkan kerjasama ini dapat diteruskan lagi bagi masa – masa yang akan datang.Jarak keseluruhan perjalanan 1300km.


Sekian, terima kasih.

Hasil nukilan : Syafri Hj Shuib.

Jurufoto & jurusunting : Abdul Hafiz Ahmad Shukri
Catat Ulasan

Please Click..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...