NuffNang

Rabu, 25 April 2012

Day 4-Pasir Gudang-Melaka-Negeri Sembilan

Salam,

Hari nie adalah hari terakhir perjalanan aku. Tidur yang cukup dan selesa di Hotel Selesa Pasir Gudang. Aku pun tak ingin tergesa gesa untuk balik hari nie. Dan aku tak berniat nak menghabiskan pusingan jalan pantai seperti yang aku rancangkan.

Peristiwa yang berlaku semalam membantutkan hasrat aku. Lepas bangun tidur, aku breakfast dulu di hotel. tunggu kakak aku datang office dia kat Hotel nie. Lepak lepak dan sembang sembang sampai dia belanja lunch. hehehe..


Aku tengok kat Hotel Selesa nie, ada dua bijik lagi superbike. Mungkin diaorang datang sini ada projek kat pelabuhan kot. Nampak macam lama kat sini. Sebijik Versys dan sebijik lagi Z1000sx.

 

Lepas sembang sembang dengan kakak ipar aku, kitaorang pun bergegas nak balik. Waktu tu dah menginjak ke tengahhari. Agaknya hampir ke pukul 12 tengahhari. Kami mengambil laluan Lebuhraya Pasir Gudang hingga ke Skudai dan keluar di lebuhraya Plus. Keadaan cukup panas sekali. Kami berhenti untuk mengisi minyak di Stesen Petronas di tepian lebuhraya tersebut.


Bila berada di lebuhraya, aku pun tak speeding sangat. Ada sebijik Naza Blade yang menderum dengan begitu laju. Agaknya Blade baru, sebab warna putih dan aku tak perasan samaada 250 atau 650. 

Kami keluar di susur Air Hitam. Memang dah bercadang untuk berhenti di Air Hitam. Agak lama juga kami tak ke sini. Bukannya berhasrat nak beli apa apa pun, cuma meninjau ninjau setelah sekian lama tak ke sini. 

Dari Air Hitam, kami meneruskan perjalanan ke Batu Pahat melalui jalan dalam. Alang alang dah sampai Batu pahat, tak sah rasanya kalau kami tak singgah di benteng. Apa lagi, pekena nasik briyani gam laa..Hahaha. Aku fikir lepas ride nie, berat badan aku mesti bertambah punya, Asyik makan jerr..


Selesai makan, kami meneruskan perjalanan melalui jalan persekutuan hingga ke negeri Sembilan. Kami menyusuri jalan kampung dengan keadaan cuaca yang sangat panas. Syukur alhamdulillah, kami selamat sampai ke Senawang jam 7 petang. Tersekat dengan kesesakan jalanraya sewaktu berada di bandar Melaka. 

Disebabkan aku tak ke Perlis, dan juga tak menyusuri jalan tepian pantai di Johor Bahru, odometer hanya mencatatkan 1968km sahaja. Dan pastinya aku akan mengulangi jalan dalam di negeri Johor nie. Hasrat di hati nak ke Tanjung Piai. Belum pernah sampai dengan motosikal. InsyaAllah, aku akan sampai juga ke sana  sedikit masa lagi. Persetujuan telah dicapai dengan kawan kawan uttu ke sana.

Syukur alhamdulillah, perjalanan aku selamat sampai ke rumah walaupun terdapat sedikit perkara yang tidak seronok. Yang penting, kami selamat sampai ke rumah semula. Satu perjalanan yang seronok yang menghiburkan. Aku tak berhasrat untuk mengulangi semenanjung Malaysia lagi setelah dua kali perjalanan. Mungkin kali ini nak ke Krabi atau Phuket. InsyaAllah sebelum hujung tahun.. 
Catat Ulasan

Please Click..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...