NuffNang

Khamis, 23 Ogos 2012

Motosikal- Keinginan VS Kemampuan.

Salam,

Apa tujuan kita membeli motosikal. Dan apa motosikal yang kita nak beli? Dulu masa aku kecik kecik, aku sering terpikir nak beli sportbike. Sebab bagi aku masa tu, hanya sportbike yang menampilkan ciri ciri sebuah superbike. Hanya ngauman yang keluar dari ekzos sportbike itu mencerminkan ciri ciri sebuah superbike.

Ditambah lagi dengan momokan dari majalah roda Roda yang aku baca setiap bulan, lantas menyemarakkan lagi semangat untuk memiliki sebuah sportbike. Pada zaman tu, hanya ada sebiji motor besar yang dipunyai oleh anak orang kaya di kampung aku. Sebuah RD350. Yang lain tak ada. Kena tunggu raya, then baru ada anak anak kampung yang bekerja di luar membawa balik motor mereka. Itupun tak sampai ke tahap superbike.

Masih aku ingat, jiran hadapan rumah aku dikunjungi oleh sahabatnya yang memakai GSX750 pada waktu tu. Owh tuhan..melihat tayarnya sahaja sudah membuat aku gerun dan begitu teruja untuk memilikinya satu hari nanti. Mendengar bunyi ngauman yang keluar dari ekzos cukup membuat dada aku bergetar.

Tapi itu cerita 30 tahun lepas. Bilamana aku meningkat dewasa dan bekerja, rupanya tak senang untuk memiliki sebuah motosikal idaman. Dengan harga yang  mencecah puluhan ribu ringgit serta kos mentenan yang terpaksa ditanggung, terpaksa membuat aku berfikir panjang. Mengeluh. Lagi kerap melenjan motor, lagi tinggi laa mentenen. Tayar, minyak hitam, servis...hmmmm lazattt!!

Bila dah berkeluarga dan mempunyai banyak komitment, lagi laa membuat aku kaget bila terpandang kepada harga jualan superbike nie. Nasib jugak Kawasaki mengeluarkan CKD untuk motor mereka. Motosikal yang AGAK mampu milik bagi mereka yang bercita cita nak memiliki motor AGAK besar sikit. Ramai yang berkeinginan sebenarnya, namun tak berkemampuan bila tengok harga superbike sekarang nie.

Jadi kesimpulannya, sebelum membeli sebuah motosikal, kita kena tanya poket dulu, kemudian tetapkan matlamat dan hala tuju. Kita nak motor untuk apa? 

Aku ada ramai member yang memiliki sportbike terkini, rupa memang mengancam dan bunyi yang cukup mempersona...tapi menolak bila diajak buat long journey sebab sakit pinggang beb..

Kegunaan Motor
Banyak duit dan sekadar untuk kegunaan hujung minggu melayan selekoh selekoh cantik di pergunungan? Genting kaa, Cameron kaa, Bukit Tinggi kaa, Fraser Hill kaa, atau Genting Press pun boleh. Banyak pilihan sportbike nie R1, R6, CBR1000,CBR600,MV F4,F3,ZX6,ZX10 dan berbagai jenis lagi laa. 


Atau inginkan motosikal yang sedikit laju dari motor yang kita guna sekarang, agar dapat sampai ke tempat kerja dengan lebih cepat? Sekarang pakai EX5-hupgrade FZ150-Hupgrade ER6..ada rezeki hupgrade yg lebih besaq.


Atau inginkan motosikal yang ekonomikal, murah malah boleh kita kudakan untuk perjalanan jauh hingga membawa kita mengembara ke negeri orang, serba boleh laa depa kata? Kalau duit tak berapa banyak, beli laa beli Bersis bang..No Regret!! hehehe. kalau da banyak duit boleh pilih DualPurpose yang lain Super Tenere ka, BMW GS ka, Aprilia Caponoid ka, Honda CrossTourer ka, Duc MultiStrada kaa, Storm kaa, Tiger kaa...etc..

Atau inginkan status yang lebih tinggi bila memilikinya? Harley Davidson, Titan etc... 

Nak nampak macho? Atau terpesona dengan reka bentuknya, ber CC besar dan boleh digunakan jalan jauh? Yang nie memang best laa...jalan jauh ibarat duduk atas sofa jaa..Gold Wing 1800, ST1300, FJR1300, GTR1400, RT1600 etc.....hehehehe.


Atau terpesona dengan bunyi yang keluar dari corong ekzos 4 Pistones berbanding dengan 2 Pistones?
Bagi yang poket nipis macam aku nie, ada sikit pihan jaa laa. 4 Pistons harga ekonomi pastinya XJ600 Diversion. Pas tu laburlaa duit sikit lagi hupgrade sistem ekzos..baru laa mengaum. Kalau pakai ekzos stock, better pakai 2 pistons.


Bagi aku yang tak mampu nie, aku nak memiliki motor yang agak sedap mata memandang dan ekonomikal. Tak manja sangat dan boleh dikudakan membawa aku ke mana mana pun waimma ke Negara luar sempadan. Bunyi tak sedap tak per..janji pikiran aku tenang, dan poket aku tak bocor. Hahahaa...

Lain laa kalau tuhan menganugerahkan aku rezeki melimpah ruah sampai tak tau nak buat apa dah..baru laa aku pikir semula nak beli motor apa. Yang pasti aku nak beli motor yang boleh bawak aku mengembara jauh, dengan bunyi yang lazat, dan mempunyai rupa paras yang hensem..Hahahaa..okay laa, dah banyak melalut laa. Motor aku pun dah siap servis. Aku chow dulu...


#Sumber gambar diambil dari kedai motor XL, Rasah, Seremban  Negeri Sembilan
Catat Ulasan

Please Click..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...