NuffNang

Isnin, 10 Februari 2014

Menerjah cuaca panas ke Tanjung Piai, Penghujung Benua Asia. Dengan motor aku mengembara

Salam,

Aku memang dah lama sangat tak berjalan jalan keluar dari Negeri Sembilan nie. Kesibukan kerja memang mengekang masa aku untuk menjalankan kegiatan luar dan hobi aku nie. Namun akhirnya, aku mencuri sedikit masa untuk aku menghilangkan stress kerja.

Dengan hanya dua biji motor, aku dan adik aku merancang untuk memulakan perjalanan singkat. Tiada tujuan pada mulanya, memandangkan segala proposal dan cadangan aku ditolak oleh adik aku. Nak ajak pekena udang galah di Kuala Rompin, pun dia tak setuju. Ajak ke Cameron, aku pulak tak setuju. Nak ke Melaka, dekat sangat. Nak ke Taiping, hmmmm memikirkan cuaca panas nie tak berapa semangat sangat aku nak terjah, jauh bebenor.

Akhirnya adik aku cadangkan agar ke Sepang sahaja untuk melihat test motor GP. Aku layan ajer laa, ingatkan lepas tu nak ajak adik aku terus ke Kuala Selangor. Okay, lineclear. Aku tunggu kat Senawang...

Sebelum gerak, adik aku telepon. Aku cakap tunggu kat RnR Senawang.  Aik!! Kalau dah tunggu kat situ,  tak mungkin nak ke Sepang. Hahaha,  nampak tak permainan aku tu...Sampai jerr kat port, aku tanya nak kemana. Aku bagi cadangan utk pekena nasi briyani pastu terus gerak ke Pontian. Jangan tanya aku apa yg best kat sana. Sebab bagi aku yg best adalah saat saat kita di atas motor tu...Bukan destinasi yang dituju.

Hentian pertama adalah RnR Ayer Keroh. Aku perlu isi minyak selepas beberapa km lampu minyak berkelip kelip. Nasib bawak dalam 100kmj sahaja. Kat sini aku isi full tank RM38.  Bagi duit RM40,  lebihnya beli mineral water.  Cuaca panas terik membara. Kat sini tak berhenti lama pun, cuma isi minyak ajer. Bila dah minyak penuh dalam tangki, baru lah boleh laju sikit. Itu pun ikut hadlaju kebangsaan ajer.

Meredah cuaca panas yang kering hingga aku nampak signboard susur keluar ke Muar melalui Sg Mati. Kalau tak silap aku, Sg Mati nie port ghazal yg paling best kat Johor nie kot. Kalau salah, tolong betulkan ya. Nie adalah exit yg paling baru. Sebagai alternatif daripada kita turun di exit Tangkak. Jalan terus sampai Pekan Muor, naik jambatan menuju ke Batu Pahat.  Punya laa banyak traffic lights. Sampai kipas radiator KLR beberapa kali berpusing.

Akhirnya sampai juga ke pekan Batu Pahat.  Aku ajak adik aku test nasik briyani bawah pokok sena. Asyik pekena kat Md Shah ajer,, kali nie pekena kat bawah pok pulak. Testtt.

Aku makan briyani daging manakala adik aku pekena briyani kambing. Selesai makan, aku telepon org rumah. Nak bungkus bawak balik. Tapi gf aku cakap tak nak tapau kat situ. Nak briyani Md Shah jugak. Adoii, terpaksa laa turn semula. Korang punya citarasa mcm mana? Bagi aku lebih kurang ajerr. Yg membezakan, bwh pokok akan dapat acar nenas dan kari dhal. Kalau kat Md Shah, dpt dhal ajerr..

Taraa...dah sampai dah kat Md Shah. Tak jauh pun dari bawah pokok tu. GF aku suka dekat Md Shah nie sebab dia nak kirim acar buah. Hahaha...patut laa. Tapi tak perr, sebab ride kali nie dia tak ikut. Sejak anak aku dah bersekolah rendah nie, nampaknya aku akan banyak buat ride solo jerr laa. Thanks buat wife aku yang memahami.

Nahh...harga briyani kat Batu Pahat yang tak dapat dibandinghkan dengan harga di tempat lain. Kalau nak dibandingkan dengan harga khabsa atau nasik arab...hmmm...lagi laa jauh berbeza. Tapi nak sampai ke sana pulak laa masalahnya. Jauh bebenor. Sekali sekala okay laa kalau terlanjur sampai..

Bila perut dah kenyang, bergerak pulak dalam cuaca panas memang cukup menduga.  Deretan kereta pulak boleh tahan banyak nya. Mencelah celah, akhirnya sampai jugak kat Benut. Berhenti dulu, nak solat. Sambil tu boleh isi minyak dulu. Beli air mineral botol besar...hahaha. Panas betul. Dulu masa cuaca dingin, tak berniat pulak nak ride. Bila dah panas terik, baru nak ride. Tapi apapun, alhamdulillah. Semua kuasa tuhan yang menjadikan.

Selesai urusan, kami meneruskan perjalanan. Menuju destinasi Penghujung Benua Asia yang hampir tiba. Phergghhh,  bunyi cam jauh jerr kan. Walhal dekat ajerr.  Meneruskan perjalanan merentasi bandar Pontian. Terus sahaja hingga hampir sampai ke Kukup. Belok kiri menuju ke Tg Piai. Kalau terus, boleh pekena seafood kat Restoran Mandela.  Itu mungkin trip lain kali bersama keluarga.

Akhirnya selepas berpanas atas motor,  kami berjaya sampai jugak ke destinasi. Parking motor, simpan jaket dan helmet. Masa nie adik aku menyuarakan betapa pentingnya ride bawak tong kiri kanan. hahaha..Apasal ride tak pakai box, kan dah kena. Selain dari boleh simpan helmet, tong juga berguna untuk tapau nasik briyani untuk di bawa balik, ataupun simpan durian bila singgah beli kat tepi jalan.

Beli tiket RM 5 sorang, kami masuk ke Taman Negara Tg Piai nie. Cantik kawasan hutan paya bakau nie. Memang menarik. Terpaksa berjalan kira kira 600m sebelum sampai ke mercu tanda titik Penghujung Benua Asia. Tapi memang menarik. Dari sini, kita boleh nampak Singapura, Tg Bin, Power plant terbesar di AsiaTenggara. Kalau cuaca elok, khabar nya boleh nampak kepulauan Indonesia.  Tapi yg pasti, memang banyak kapal yg melalui selat Melaka ini.

Malangnya apabila kami sampai, bateri telepon pulak habis. So tak banyak gambar boleh diabadikan. Kami pun bergerak secepat yg mungkin untuk mengejar masa pulang. Kami gerak keluar dari Tg Piai dlm pukul 6 ptg. Melalui pekan Benut menuju ke Exit Simpang Renggam. Dari Tanjung Piai untuk sampai ke tol Simpang Renggam akan makan masa hampir satu jam. Waktu nie highway agak sibuk. Kami sampai ke Melaka sejam kemudian. Keajuan malar 140kmj. Tak perlu laju laju.

Berhenti refueling di Pedas dan kami berpisah di exit Senawang. Adik aku akan meneruskan perjalanan ke KL manakala perjalanan aku tamat di sini. Jumlah perjalanan sekitar 550kmj. Seronok sebab dah lama tak keluar ride...Adik aku sampai rumah dengan trip odometer mencecah 740km. Next time plan nak ke utara, pekena udang lipan. Atau mungkin boleh ke Kuala Gula. Tapi dengan syarat, aku nak adik aku tunggu di Nilai. Sebab aku malas nak ride sensorang sampai ke Rawang. Boring bebb...

4 ulasan:

anyss berkata...

Assalamualaikum,
Dah lama teringin nak sampai sini...belum berkesempatan. entah bila nak sampai

Aku Budak Nerek berkata...

Waalaikumussalam. Kalau dah sampai Tanjung Piai, boleh terus ke Kukup. Makan seafood kat sana..Tapi hutan paya bakau nie memang cantik laa..

Tanpa Nama berkata...

Aisey...patut pekena kedai ketupat kt depan hospital pontian tu....

Aku Budak Nerek berkata...

Alamakk...macam pernah dengar jerr port nie. Dia ada jual juadah hari raya sekali ker? Burasak ada tak?...Hmmmmm.....sedapnya..pokono dongan asam podeh ikan parang...num nyum nyum...

Please Click..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...