NuffNang

Selasa, 17 Januari 2012

Ride Couples, Batu Pahat Johor

Salam,

Seperti biasa, memang Selasa lah hari yang aku tunggu untuk menjalankan aktiviti yang aku minat. Daripada meronda, cari makan ataupun berkayuh. Sebab hanya hari Selasa ajer aku off. Hari minggu aku sibuk dengan kerja.

Hari ini, aku dengan wife aku keluar dari rumah jam 9.30 pagi. Tujuan kami adalah untuk makan tengahhari di Batu Pahat. Cuaca dah agak panas sewaktu kami menelusuri Lebuhraya Utara selatan menuju ke selatan ini. 

Agak bingung jugak aku, terfikir kenapa banyak sangat kereta peronda dan motor polis disepanjang perjalanan nie. Rupanya Ops Sikap dah bermula ya? Kami sampai di Batu Pahat jam 1145 pagi. Agak lewat sebab kami banyak berhenti. Cuaca panas betul betul buatkan rasa mengantuk. Lebih lebih lagi semalam wife aku balik kerja dah pukul 1 pagi.

Sebenarnya aku pun dah naik bosan nak makan nasik briyani nie. Terlalu kerap sampai dah tak ada feel lagi. Tapi dah tak tau nak kemana. Tempat lain jauh sangat kot, so boleh laa repeat semula. Layan jer laa..Waktu aku sampai tu masih awal, jadi nasi baru masak. Kuah dalca pun banyak lagi ramuannya. kalau sampai lambat jawabnya makan kuah dalca jer laa..

brenti basuh muka..mengantuk laa pulak
Kambing..nyam nyam satu periuk penuh


Nasik baryani..berapa periuk bley habis satu hari?
Line clear..mai makan dulu. Dalca banyak sayur lagi

Bandung sarbat?...pherggh..best arr
Nin dia...dalca dengan buah terung


Siap makan, dalam pukul 1230, aku terus gerak. Namun hari nie mungkin dikatakan satu hari yang agak bermakna bagi aku. Tak der laa bermakna sangat pun, cuma best jugak laa bagi aku.Sebab aku dapat ride bersaing dengan motor impian aku, GS1200. 

Walaupun kami bersaing tak jauh, cukup untuk menaikkan semangat aku mendapatkan motor nie satu hari nanti. Apa yang best aku tengok, motor nie tak der laa nampak gemuk sangat. Nampak macho, padat. Dan dia punya lari tu, pherggh..smooth jeer aku tengok. Dengan pannier kiri kanan dan top box dia tu, memang nampak macho dan berprestasi tinggi. Hahahah...

Aku sempat follow motor plet Singapore nie dari Tangkak sampai Pedas. Nak ambik gambar pun tak sempat, sebab hari hujan. Sepanjang aku follow motor nie, dia punya kesantaian ride tu maintain dalam 160km/j. Dan sungguh smooth kelihatan. Naik berdua. Mungkin dengan wife dia kot. Memang dia boleh lari laju lagi tu. Nasib baik jugak dia menten 160km/j jeer. kalau tak penat laa aku nak follow. Manakan sama 1200 dengan 650. Pherggh, separuh tu..

Aku yang yang memang keboringan sejak keluar dari Exit Tangkak menten dalam 140km/j gitu. Tetiba kelihatan dari kejauhan sorotan lampu. Best jugak nie, ada member yg aku boleh follow. Tak der laa boring sangat ride tengahhari buta tu. Dengan kepanasan cahaya matahari yang memungkinkan hujan akan turun. 

Aku memperlahankan kelajuan follow di belakang deretan kereta. Aku agak mungkin ER atau Versys jugak kot. Sebab tak mungkin motor perang. Tak nampak sangat dia punya laju tu. Tak lama lepas tu, dia potong. Nampak box kiri kanan. Alamak, motor impian nie. Apa lagi follow laa..

Sempat jugak laa aku follow sampai R&R Pedas. Aku kena berhenti isi minyak. Minyak dah tinggal satu bar ajer. Aku kasik hon dan angkat tangan. Dia balas dan aku pun masuk Petronas kat R&R Pedas tu.

Sebelum tu, masa aku kat Tol Tangkak , aku berselisih dengan sebijik XJ600 warna biru. Motor nie pernah mencuri tumpuan aku dan pilihan aku sebelum aku ambik Versys. Satu ajer point yang menang bagi aku sebelum aku pilih Versys. Sebab bunyi dia, 4 silinder laa katakan. Dan motor yang aku selisih kat Tol Tangkak nie rasanya dah tukar ekzos. Garang semacam jeer aku dengar.

Tapi disebabkan aku memang kaki travel, so aku pilih Versys. Dan sememangnya aku rasa Versys memang menang dalam banyak perkara. Tak menyesal aku pilih Versys. Lagipun, kisah pengembaraan Charley Boorman dan Ewan Mc Gregor dalam siri jelajah Long Way Down dan juga Long Way Round benar benar menyuntik semangat untuk aku. Semangat mengembara dan juga semangat untuk mendapatkan BMW siri GS nie..hehehehe.
Best arr..nie angan angan yang aku akan jadikan impian. Dan bukannya mimpi, akan bertukar menjadi cita cita...

5 ulasan:

aboyNajun berkata...

nice ride bro... semoga tercapai impian..

Aku Budak Nerek berkata...

aboyNajun...ya betul, tu bukan cita cita tapi impian dan angan angan yang tak mungkin kesampaian. Hahaha..

aboyNajun berkata...

insyallah.. tak mustahil tue bro...

maza berkata...

bro.. bila mau ride sama. heheheh

lawa motor versys tu..

maza pulak mengidam GT1400 Kawa.. entah bila nak dapat pun tak tahu.. uhuk!

hehehhee

Aku Budak Nerek berkata...

maza, jom kita plan sesama. Tak der hal nak ride sekali kalau kena dengan masanya. Yg penting, GTR1400 memang lazat. Member ada pakai sorang, superb!!

Please Click..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...